وبسایت حقوقی

دکتر زین العابدین فرهادی

آخرین مقالات حقوقی

خرید و فروش مال غیر مازندران

یکی دیگر از جرم‌‌های تعریف شده در قوانین حقوقی ایران، جرم خرید و فروش مال غیر است که ممکن است افراد زیادی را گرفتار خود کند. خرید و فروش مال غیر مازندران از جمله جرم‌هایی است نوعی کلاهبرداری نیز محسوب شده و خریدار و فروشنده را هدف قرار می‌گیرد.

اگر مال و اموالی که از نظر حقوقی مالک آن نیستید را به فرد دیگری بفروشید و یا واگذار کنید، مرتکب جرم خرید و فروش مال غیر شده‌اید که مطابق قانون، مجازات‌های سنگینی برای آن در نظر گرفته شده است. همچنین خریدار مال غیر نیست بر اساس شرایطی می‌تواند مجرم پرونده باشد. حال به نظر شما اگر درگیر چنین پرونده‌هایی شدیم، چه کاری باید انجام دهیم؟

تجربه نشان داده است که کمک گرفتن از یک وکیل مجرب بهترین گزینه برای پیگیری پرونده خرید و فروش مال غیر مازندران است. در این مقاله نیز به بررسی این جرم و مجازات آن می‌پردازیم؛ پس اگر موافقید، در ادامه مقاله همراه ما باشید…

 

جرم خرید و فروش مال غیر چگونه اثبات می‌شود؟

همان‌طور که می‌دانید یکی از شرایطی که می‌توان جرم را اثبات نمود، این است که تمامی ارکان جرم به وقوع بپیوندد. در حقیقت یک وکیل فروش و خرید مال غیر مازندران با استفاده از همین ارکان جرم قادر به اثبات آن در دادگاه خواهد بود. ارکان جرم خرید و فروش مال غیر مطابق با قانون عبارتند از:

 

الف) رکن قانونی جرم

مهم‌ترین رکن در جرم‌های مختلف، رکن قانونی است که مشخص کننده قوانین مرتبط با آن جرم و همچنین مجازات‌های آن است. بنابراین اگر عملی از نظر قانونی به عنوان جرم شناخته نشود، یعنی رکن قانونی آن وجود ندارد؛ پس نمی‌توان برای آن پرونده‌ای تشکیل داد.

در مورد جرم خرید و فروش مال غیر نیز دقیقاً همین شرایط برقرار است. این جرم توسط دو قانون که در سال‌های 1308 و 1367 تصویب شده‌اند، مورد بررسی قرار می‌گیرند. مطابق با ماده یک قانون مجازات مصوب سال 1308 اگر کسی مال غیر را با علم به اینکه مال غیر است بدون مجوز به دیگری انتقال دهد، دچار جرم شده و کلاهبردار محسوب می‌شود.

علاوه بر آن، در سال 1367 نیز مجمع تشخیص مصلحت نظام در قانون مجازات متهمان ارتشاء، کلاهبرداری و اختلاس به این موضوع پرداخته و مجازات‌هایی نیز برای آن در نظر گرفته است.

 

ب) رکن معنوی جرم

بهترین وکیل فروش و خرید مال غیر مازندران برای اثبات جرم به رکن معنوی آن نیز توجه می‌کند. این یعنی فروختن مال و اموال دیگران بدون اجازه باید از روی سوء نیت و قصد مشخصی باشد. به همین دلیل، اگر کسی اشتباهاً و یا بدون قصد آسیب رساندن به طرف مقابل اقدام به فروش اموال وی نماید، مجرم محسوب نشده و از نظر دادگاه قابل بخشش خواهد بود.

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که اثبات عدم داشتن سوء نیت نیز بسیار دشوار است و قاضی دادگاه را به سختی می‌توان مجاب کرد که جرم از روی ناآگاهی انجام شده است. با این حال، شما با استفاده از یک وکیل حرفه‌ای و متخصص می‌توانید پیچ و خم‌های قانونی این جرم را شناسایی کرده و در مواقع لزوم از آن‌ها برای دفاع از خود استفاده کنید.

 

ج) رکن مادی جرم

رکن مادی یک جرم نیز مشخص می‌کند که حتماً باید یک عملی رخ داده باشد تا بتوان به آن عنوان جرم را اطلاق نمود. به عنوان مثال اگر کسی تنها قصد کلاهبرداری از شما را داشته باشد و هیچ کاری در این مسیر انجام ندهد، نباید او را کلاهبردار به حساب آورد.

در جرم فروش و خرید مال غیر مازندران نیز رکن مادی از اهمیت بالایی برخوردار است. مطابق با این رکن، اگر ضررهای مادی به طرف مقابل وارد شود، می‌توان جرم را اثبات کرد. به همین دلیل، نیازی به حضور متهم و مالباخته در صحنه جرم نیست. علاوه بر آن، در بسیاری از موارد، اگر حتی یک قولنامه یا قرارداد نیز مبنی بر فروش مال غیر وجود داشته باشد، رکن مادی جرم به وقوع پیوسته است.

 

چند نکته مهم در مورد جرم خرید و فروش مال غیر مازندران

  • 1- مجازات جرم خرید و فروش مال غیر بر اساس قوانین مصوب شده در سال 1307 و 1367 پیگیری می‌شود. بر طبق این قوانین، مجازات جرم فروش و انتقال مال غیر شامل جزای نقدی به همان میزان خسارت است. علاوه بر آن، مجازات حبس از یک تا هفت سال نیز برای فرد متهم در نظر گرفته می‌شود.
  • 2- دادگاه برای تشخیص سوء نیت موارد مختلفی را در نظر می‌گیرد. به عنوان مثال اگر کسی اسناد را جعل کرده باشد و یا خود را صاحب اموال معرفی کرده باشد، سوء نیت او برای دادگاه ثابت خواهد شد.
  • 3- در جرم خرید و فروش مال غیر دو طرف وجود دارند که فرد اول فروشنده غیر قانونی است و فرد دوم نیز خریدار غیر قانونی است. حال اگر خریدار بتواند با کمک بهترین وکیل فروش و خرید مال غیر مازندران اثبات کند که از شرایط فروشنده اطلاع نداشته استف هیچگونه مسئولیت کیفری بر عهده وی نخواهد بود.
  • 4- معامله فضولی با جرم انتقال مال غیر بسیار شبیه هستند اما تفاوت‌های اساسی نیز با هم دارند. در معامله فضولی یک نفر بدون اجازه شخص دیگر با اموال او معامله انجام می‌دهد و سود مالی کسب می‌کند.

 

 

دکتر زین‌العابدین فرهادی؛ بهترین وکیل خرید و فروش مال غیر مازندران

اگر بخواهیم یک وکیل حرفه‌ای و متخصص در زمینه خرید و فروش مال غیر را به شما معرفی کنیم، قطعا دکتر فرهادی را انتخاب خواهیم کرد. چراکه ایشان یک وکیل پایه یک دادگستری بوده که از تجربه بسیار بالایی نیز برخوردار است. از طرفی، تدریس در دانشگاه و انتخاب به عنوان پژوهشگر برتر سبب شده است که از نظر علمی نیز دکتر فرهادی در سطح بالایی قرار بگیرند.

ایشان بارها و بارها شجاعت و اقتدار خود را برای دفاع از موکل در دادگاه به اثبات رسانده‌اند و می‌توانند رازدار خوبی برای پرونده‌ها و مسائل خانوادگی شما باشند. علاوه بر آن، امکان مشاوره آنلاین و تلفنی نیز برای پرونده‌های حقوقی وجود خواهد داشت.

شما نیز می‌توانید سوالات و ابهامات حقوقی خود را از دکتر فرهادی بپرسید و برای وکالت پرونده‌های مختلف از تجربه و تخصص ایشان استفاده کنید؛ به همین منظور با شماره زیر تماس بگیرید…

09113142478

دکتر زین العابدین فرهادی

دریافت مشاوره  حقوقی آنلاین با وکیل مازندران

 

‫5/5 (2 امتیاز )
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

راه های ارتباطی با دکتر زین العابدین فرهادی