وبسایت حقوقی

دکتر زین العابدین فرهادی

آخرین مقالات حقوقی

آیا زن بعد از طلاق میتواند صیغه شود؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد این سوال که آیا زن بعد از طلاق میتواند صیغه شود ؟! به توضیح بپردازیم و پاسخ آن را تحلیل و بررسی کنیم، لازم است گفته شود که منظور از صیغه همان ازدواج موقت است که عموم مردم می‌گویند و لفظ یا اصطلاحی است که رایج شده و جای عقد موقت را گرفته است.

نکاح موقت یا همان ازدواج موقت همانطور که از نام آن پیداست برای مدت معینی زن و مرد را البته تحت وجود شرایطی به زوجیت در می آورد. حال باید دانست که شرایط ازدواج موقت زن بعد از طلاق چگونه است ؟! آیا چنین چیزی ممکن است ؟!

البته که هرکس با هر شخصی که بخواهد درصورت وجود شرایط میتواند ازدواج موقت یا دائم نماید، منتهی توجه به اینکه موانع نکاح وجود نداشته باشد هم مهم است. لازم به ذکر است که برای پیگیری این پرونده‌ها می‌توانید با دکتر زین العابدین فرهادی بهترین وکیل طلاق مشورت کنید.

آیا زن بعد از طلاق میتواند صیغه شود ؟!

همانطور که گفته شد پاسخ به این سوال مثبت است یعنی زن می‌تواند بعد از طلاق صیغه مرد دیگری شود و با او وارد علقه زوجیت برای مدت معین شود. ولی اینکه موانع نکاح وجود نداشته باشد بسیار مهم است و مهم ترین آن این است که زن مدت عده طلاق را گذرانده باشد چون از جمله ممنوعیت هایی برای نکاح وجود دارد این است که زن در عده طلاق نباشد. البته که مواردی دیگری از موانع نکاح نیز وجود دارد که اگر هریک از آن ها وجود نداشت مانعی برای ازدواج نخواهد بود همچون:

  • نبودن در حالت احرام
  • عدم وجود قرابت
  • زن در علقه زوجیت مرد دیگری نباشد
  • کافر نبودن زوجین

علاوه بر موارد گفته شده برخی دیگر از شرایط به طور کلی باید وجود داشته باشد تا عقد نکاح موقت محقق گردد که در ادامه به آن شرایط میپردازیم.

ضمن اینکه باید توجه داشت اگر دختر باکره باشد برای صیغه موقت بعد از طلاق بایستی اذن پدر یا جد پدری وجود داشته باشد یعنی اگر دختری طلاق گرفت و طلاق زن غیر مدخوله تلقی گردید، برای ازدواج موقت باید اذن پدر را بگیرد تا بتواند به نکاح موقت مرد دیگری درآید. البته توجه داشته باشید که چون دختر باکره نیاز به نگه داشتن عده طلاق ندارد بلافاصله بعد از طلاق میتواند با اخذ اجازه و اذن پدر نسبت به ازدواج موقت اقدام کند.

شرایط عقد نکاح موقت 

البته وجود اهلیت برای این نوع عقد همچون سایر عقود نیاز است یعنی طرفین برای انعقاد عقد موقت باید از اهلیت قانونی برخوردار باشند یعنی رشید باشند یا به عبارتی هم عاقل باشند و هم بالغ تا بتوانند مبادرت به ازدواج موقت نمایند.

از طرف دیگر تعیین مدت عقد و میزان و نوع مهریه از جمله موارد مهمی است که اگر هریک نباشد موجبات عدم تحقق نکاح موقت میشود. البته باید دانست که صیغه نکاح موقت را باید به زبان عربی جاری ساخت.

حکم صیغه در دوران عده طلاق 

فرض بفرمایید زن مطلقه گشته و در حال گذراندن دوران عده است منتهی در این بین مبادرت به نکاح موقت با کرد دیگری میکند، سوال اینجاست که حکم این نکاح چیست ؟!

حکم این نکاح قطعاً باطل است چون در دوران عده زن نباید با فرد دیگری ازدواج چه موقت و چه دائم نمیاد و اگر ازدواج مجدد در این دوران داشته باشد نه تنها ابطال عقد نکاح موقت و دائم را به دنبال دارد بلکه موجب حرکت ابدی نیز میشود یعنی طرفین تا ابد به یکدیگر حرام میشوند و امکان نکاح بین آنها برای همیشه از بین میرود.

سوالات متداول

چه مدت بعد از طلاق میشه دوباره ازدواج کرد ؟!

برای مرد محدودیت زمانی وجود ندارد ولی خانم بعد از گذراندن مدت عده طلاق میتواند ازدواج مجدد داشته باشد مگر اینکه طلاق وی بدون عده باشد.

در دوران عده میشه صیغه موقت شد ؟!

خیر ، باید مدت عده به اتمام برسد تا امکان تزویج فراهم شود.

صیغه در دوران عده حکمش چیه ؟!

هرگونه عقد نکاح اعم از موقت ( صیغه ) و دائم در دوران عده باطل بوده و رابطه طرفین نامشروع تلقی میگردد.

آیا در دوران عده میشود با همسر سابق مجدداً ازدواج کرد ؟!

اگر طلاق از نوع رجعی باشد امکان رجوع وجود دارد و نیاز به خطبه عقد جدیدی نیست ولی اگر طلاق بائن باشد باید مدت عده خانم تمام شود و پس از آن با خطبه جدیدی عقد نکاح دیگری را آغاز کنند.

رابطه جنسی در دوران عده با همسر سابق چه حکمی داره ؟!

اگر طلاق رجعی باشد مشکل شرعی ندارد و به منزله رجوع خواهد بود ولی اگر طلاق بائن باشد رابطه نامشروع و زنا است.

حرف آخر…

با توجه به آنچه که مطرح شد زن بعد از طلاق میتواند صیغه موقت مرد دیگری شود منتهی موانع نکاح باید رفع شود که مهم ترین آن پایان عده طلاق است یعنی اگر زنی بخواهد بعد از طلاق ازدواج مجدد چه دائم و چه موقت داشته باشد علاوه بر رعایت اینکه مانعی برای نکاح نباشد باید منتظر بماند تا مدت عده طلاق تمام شود مگر اینکه طلاق از نوعی باشد که نیاز به نگه داشتن عده نیست مثل طلاق دختر باکره و زن یائسه. از طرف دیگر اگر زن در دوران عده مبادرت به عقد نکاح با مرد دیگر نمیاد نکاح او باطل و موجب حرکت ابدی بین آنها می‌شود.

علی رغم توضیحات کافی در این باره اگر سوالی برایتان پیش آمد میتوانید از طریق ایجاد نظر ذیل این مطلب طرح و پاسخ رو در همین صفحه دریافت کنید.

‫3.7/5 (3 امتیاز )
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

راه های ارتباطی با دکتر زین العابدین فرهادی