وبسایت حقوقی

دکتر زین العابدین فرهادی

آخرین مقالات حقوقی

راه های طلاق بدون دادن مهریه

میدانید که از جمله تعهداتی که عقد ازدواج برای مرد به وجود می آورد مهریه است اما آیا میشود از این تعهد سر باز بزنیم و اصطلاحاً قسر در برویم؟ یا اصلا راه های طلاق بدون دادن مهریه چیست؟ آیا میشود طلاق داد و مهریه هم نداد؟

این ها سوالاتی هستند که اکثراً ذهن آقایانی که قصد طلاق دادن همسر خود را دارند به خود مشغول کرده است.

در حقیقت راه هایی وجود دارد که بتوان از طریق آن از پرداختن مهریه سر باز زد منتهی شرایطی دارد.

اگر به دنبال راه های طلاق بدون دادن مهریه هستید، بهتر است این مقاله را مطالعه نمایید.

در این مطلب به توضیح و تحلیل راه های طلاق بدون دادن مهریه میپردازیم.

سوالات خود را در این باره مستقیماً از دکتر زین العابدین فرهادی وکیل پایه یک دادگستری از طریق تکمیل فرم مشاوره در انتهای این مطلب بپرسید.

راه های طلاق بدون دادن مهریه

در پاسخ به سوال آن عزیزانی که می پرسند آِیا می شود بدون مهریه دادن زن را طلاق داد باید گفت بله منتهی در شرایط و در چند مورد وجود دارد که مرد میتواند بدون دادن مهریه همسر خود را طلاق دهد که به شرح ذیل است:

عقد ازدواج باطل باشد

چنانچه عقد ازدواج باطل باشد یا اصطلاحاً بطلان عقد صورت گرفته باشد به زن مهریه تعلق نمیگیرد مانند تدلیس در ازدواج.

دلیلش این است که ازدواج نیز نوعی عقد است و همچون سایر عقود باید شرایط صحت را داشته باشد، حال اگر عقد نکاحی شرایط اساسی عقد را نداشته باشد باعث بطلان آن میشود یعنی اصلا عقدی صورت نگرفته است.

وقتی هم عقدی صورت نگرفته باشد پس قاعدتاً تعهدات نیز وجود نخواهد داشت در نتیجه به زن، مهریه که یکی از دیون مرد است تعلق نمیگیرد.

منتهی توجه داشته باشید که این ازجمله راه های طلاق بدون دادن مهریه نیست چون اساساً اصلا عقد صحیحی در کار نبوده که بخواهد تعهدی در پی داشته باشد.

 

فسخ نکاح قبل از نزدیکی

غیر از طلاق، مورد دیگری که موجب انحلال عقد نکاح میشود فسخ نکاح است که به درخواست یکی از طرفین حسب مورد ممکن است صورت گیرد.

از آنجایی که نکاح نیز یک عقد است پس قاعدتاً تحت شرایطی که قانون برای آن تعیین نموده قابلیت فسخ دارد.

حال این که مهریه در این صورت چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد باید متذکر شد که اگر فسخ نکاح قبل از نزدیکی و رابطه جنسی محقق شود طبق ماده ۱۱۰۱ قانون مدنی خانم مستحق مهریه نیست.

لذا اگر فسخ به دلیل عنن ( یعنی بیماری جنسی ای که بر اثر آن آلت تناسلی مرد نعوظ نمی‌کند، به گونه‌ای که ناتوان از آمیزش می‌گردد ) باشد نصف مهریه به زن تعلق میگیرد.

فسخ نکاح از مواردی است که نکات و شرایط مختلفی دارد و توضیح در مورد آن ها از حوصله این مطلب خارج است، از همین رو بهتر است در این زمینه با دکتر آقای زین العابدین فرهادی مشاوره داشته باشید تا در این باره راهنمایی های لازم را به شما گوش زد نمایند.

طلاق توافقی

پر مخاطب ترین نوع طلاق در بین زوجینی که قصد جدایی دارند، طلاق توافقی است چون هم از نظر مدت زمان و هم از حیث پروسه دادگاهی مراحل راحت تری دارد.

همانطور که از اسم آن پیداست ، جدایی زوجین بر پایه توافق آن ها است که مهم ترین این توافقات مهریه است.

حال میشود در این توافقات همسر را راضی به بخشش ( ابراء یا بذل ) مهریه نمود و سپس او را طلاق داد، البته معمولا وکالت در طلاق یا همان حق طلاق هم به زن داده میشود که اگر چنانچه آقا طلاق نداد و به توافقات خود عمل نکرد، بتواند خود را مطلقه سازد.

پس اگر بتوانید همسر خود را راضی به طلاق توافقی نمایید میتوانید از او بخواهید تا مهریه بخشیده و شما هم وی را طلاق دهید، اینگونه از مهریه دادن خواهید گریخت.

نتیجه

هرچند موضوع مهریه و پرداخت آن مخصوصاً مهریه های سنگین، امروزه در جامعه مشکل ساز شده است، اما راه های طلاق دادن بدون مهریه مواردی بود که فوقاً توضیحاتی راجع به آن ها داده شد.

اگر در مورد مهریه سوالات بیشتری دارید میتوانید در قالب مشاوره تلفنی ویا در صورت امکان مشاوره حضوری از جناب آقای دکتر زین العابدین فرهادی وکیل پایه یک دادگستری و متخصص امور و دعاوی خانواده بپرسید و دانش و اطلاعات خود را در این زمینه ارتقاء دهید.

برای درخواست مشاوره حقوقی و اعطای وکالت از طریق فرم زیر اقدام نمایید.

پرسش و پاسخ

میشه اصلا مهریه نداد؟!

مهریه دینی است که به موجب عقد به عهده مرد بوده و باید آن را بپردازد منتهی در برخی موارد و شرایط که در همین مطلب در مورد راه های طلاق بدون دادن مهریه به آن پرداخته شد، مرد میتواند بدون مهریه از همسر خود جدا شود.

اگر رابطه جنسی نباشه آیا به زن مهریه تعلق میگیره؟!

توجه کنید که اگر عقد ازدواجی چه دائم و چه موقت بین زوجین به دلیلی باطل بوده و موجب بطلان عقد گردد و اثبات شود رابطه جنسی هم برقرار نشده باشد زن حق مهر ندارد (ماده ۱۰۸۹ قانون مدنی)

راحت ترین راه اثبات عدم رابطه نزدیکی نیز از طریق آزمایش بکارت است.

همچنین در فسخ نکاح نیز اگر رابطه جنسی برقرار نشده باشد و این امر اثبات شود به زن مهریه تعلق نمی‌گیرد (ماده ۱۱۰۱ قانون مدنی) مگر این که عدم رابطه نزدیکی به دلیل عنن مرد باشدد

فراموش نکنید که در طلاق دختر باکره علی رغم این که رابطه جنسی برقرار نشده و بکارت دختر این مهم را اثبات میکند باز هم نصف مهریه به وی تعلق می‌گیرد.

 

 

‫5/5 (2 امتیاز )
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

راه های ارتباطی با دکتر زین العابدین فرهادی