در ابتد بهتر است بدانید طلاق ضرار در قانون ما وجود ندارد و در واقع بیشتر جنبه تاریخی و بر میگردد به دوران جاهلیت اعراب که البته انواع دیگری از طلاق همچون طلاق ایلاء و طلاق ظهار نیز در بین اعراب وجود داشته که اسلام نسبت به آنان جپهه گرفته و ممنوع اعلامشان کرده است.
آنچه که میخواهیم در خصوص آن به بررسی بپردازیم طلاق ضرار است و به طور کلی طلاق ضراری طلاقی بوده که مرد زنش را طلاق میداده و بلافاصله به او رجوع میکرده و مجدداً طلاق میداده و مجدداً باز رجوع میکرده و این طلاق و رجوع را به دفعات زیاد انجام میداده تا از این طریق زن را مورد اذیت و آزار قرار دهد.
طلاق های رایج بین اعراب جاهل
در بین اعراب جاهل طلاق هایی مرسوم بوده که با ظهور اسلام از آنها ممانعت بعه عمل آمد و آن طلاق ها عبارتند از :
- طلاق ظهار
- طلاق ایلاء
- طلاق ضرار
در بخش بعدی با هر کدام از طلاقهای فوق آشنا شده و قوانین آن را با هم مرور میکنیم. علاوه بر آن، برای پیگیری پروندههای طلاق پیشنهاد میکنیم که با بهترین وکیل طلاق مشورت کرده و از او کمک بخواهید.
طلاق ظهار چیست؟!
یکی از انواع طلاق های رایج بین اعراب جاهل طلاق ظهار بوده که گفته میشد در این طلاق زن و مرد تا ابد به یکدیگر حرام میشوند.
در این طلاق مرد به زنش میگفته که «پشت تو برای من مانند پشت مادرم است یا مانند شکم و ران اوست » که البته این کنایه از این است که مرد بیان میکرد تو همانند مادرم برام هستی پس زناشویی بین ما منتفی است و در واقع حرام خواهد بود و این سبب میشد که زن و مرد از هم جدا شوند، جالب است بدانید که این طلاق شدید ترین نوع طلاق در نظر گرفته می شده است.
طلاق ایلاء چیست ؟!
نوعی از جدایی اعراب جاهل این بود که سوگند میخوردند که با همسرشان نزدیکی نکنند که ممکن بود این موضوع مدت دار باشد و با تا ابد که در این صورت خانم در وضعیتی قرار میگرفت که نه مطلقه بود و نه مزدوج و در نهایت این موضوع سبب جدایی زن و مرد از هم میشد.
طلاق ضرار چیست ؟!
طلاق ضرار یا همان طلاق و رجوع های مکرر عبارت است طلاقی که مرد در آن با طلاق ها و رجوع های مکرر خانم را آزار میداد.
مثلاً به اینگونه بود که فرض بفرمایید مردی همسرش را طلاق میداده و سپس تا قبل از اتمام عده به همسر خود رجوع میکرد و مجدداً بعد از مدتی وی را طلاق میداده و سپس قبل از اتمام عده به وی رجوع میکرد و این اعمال طلاق و رجوع به کررات ادامه پیدا میکرد که زن را در نوعی شکنجه قرار میداد.
هدف از این کار گاهی گفته میشد که آزار و اذیت زن است و گاهی گفته شده که از روی شوخی بوده با توضیح که در مورد اول میخواستند که زن را از سر و سامان یافتن بازدارند و در مورد دوم میخواستند که زن را بازیچه دست خود قرار دهند و با این طلاق شوخی و مسخره بازی و مزاح راه بیندازید.
ممانعت اسلام از طلاق ضرار
اسلام این طلاق را ممنوع اعلام کرد و برای جلوگیری از آن تعبیری را در نظر داشت، بدین نحو که طلاق رجعی را به دوبار محدود کرد تا از طلاق ضرار جلوگیری شود.
همانگونه که گفته شد مردان عرب از این رجوع سو استفاده میکردند و اسلام با محدود کردن رجوع در طلاق از این سو استفاده جلوگیری کرد با این روش که گفته شد مرد حق ندارد به زنی که او را نمیخواهد بیش از دوبار رجوع کند و اگر طلاق بیش از دوبار شود بائن تلقی میگردد و بحث طلاق ثلاثه مطرح شد و همانطور که در طلاق ثلاثه گفته شد، اگر مرد سه بار متوالی همسر خود را طلاق دهد برای رجوع و ادامه زندگی زناشویی به یکدیگر حرام میشوند و برای رفع این حرامیت و اجرای حلالیت باید مرد ثالثی به عنوان محلل با زن ازدواج کند و با او نزدیکی کند و سپس او را طلاق دهد و بعد از گذراندن مدت عده آن حرامیت رفع شده و مانعی برای ازدواج مجدد بین زن و شوهر مسبوق وجود ندارد.
در خصوص طلاق ثلاثه و طلاق بائن در مطالب جداگانه توضیحات مکفی داده شده است که برای دسترسی آسان تر میتوانید با کلیک روی عبارات طلاق ثلاثه و طلاق بائن به مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر در این موارد بپردازید.
حرف آخر….
پس با توجه به آنچه که مورد تحلیل قرار گرفت یافتیم که در بین اعراب گذاشته و در دوران جاهلیت اعراب، طلاق هایی مانند طلاق ظهار، طلاق ایلاء، طلاق ضرار وجود داشته است که البته فی الحال نه در قانون ما و نه در اسلام وجود ندارد و از آنان ممنوعیت به عمل آمده است.
هر یک از طلاق های مرسوم به ویژه طلاق ضرار مورد تعریف و بررسی قرار گرفت و گفته شد که چگونه توسط اسلام با محدودیت در رجوع در طلاق، از طلاق ضرار ممنوعیت به عمل آمده است.