وبسایت حقوقی

دکتر زین العابدین فرهادی

آخرین مقالات حقوقی

وکیل سرقت مازندران

وکیل سرقت مازندران

یکی دیگر از جرم‌های شناخته شده، جرم سرقت است که همه‌ی ما با آن آشنایی داریم اما متاسفانه قوانین مرتبط با آن را بلد نیستیم. بنابراین بهترین وکیل سرقت مازندران می‌تواند به ما کمک کند تا جرم سرقت را اثبات کنیم و یا از خود در برابر اتهام سرقت در دادگاه دفاع نماییم.

جرم سرقت انواع مختلفی دارد و بر همین اساس، مجازات‌های گوناگونی نیز برای آن در نظر گرفته می‌شود. نحوه‌ی اثبات جرم سرقت نیز معمولا با آوردن شاهد، اعتراف متهم و یا فیلم‌برداری از صحنه جرم صورت می‌گیرد که برای پیگیری آن باید قوانین حقوقی و کیفری را به طور کامل مسلط باشید.

ما در این مقاله می‌خواهیم کمی در مورد جرم سرقت و مجازات‌های آن صحبت کرده و در آخر نیز بهترین وکیل سرقت مازندران را به شما معرفی کنیم؛ پس اگر موافقید، شروع کنیم…

 

جرم سرقت از نظر قانونی

سرقت جزء آن دسته از جرم‌هایی که در قانون مجازات اسلامی به آن پرداخته شده است. مطابق با ماده 267 این قانون، جرم سرقت به شکل زیر تعریف می‌شود:

“سرقت عبارت است از ربودن مال و اشیاء منقول دیگران بدون رضایت صاحب آن و بر خلاف حق او”

شاید در نگاه اول، پیگیری کردن پرونده‌های سرقت بسیار آسان و بدون دردسر باشد، این در حالی است که تجربه ثابت کرده است که تنها بهترین وکیل سرقت مازندران می‌تواند با دانش و تخصص خود در این پرونده‌ها موفق شود.

سرقت مسلحانه نیز در قانون به آن پرداخته شده و اگر سارق دارای سلاح گرم مانند تفنگ و یا سلاح سرد مانند قمه و چاقو باشد، جرم سرقت مسلحانه اثبات می‌شود.

نکته مهم این جاست که تنها حمل سلاح برای اثبات جرم کافی است و نیازی به استفاده از آن نخواهد بود. بنابراین حتی اگر متهم سلاح خود را مخفی کرده باشد و یا از استفاده نکند، می‌توان جرم سرقت مسلحانه را برای آن در نظر گرفت.

 

ارکان سرقت چگونه تعریف می‌شوند؟

جرم سرقت نیز نیز مانند بسیاری دیگر از جرم دارای سه رکن یا عنصر اصلی است که اگر این ارکان رخ داده باشد، می‌توان وقوع جرم سرقت را بررسی کرد. یک وکیل مجرب نیز دقیقاً همین کار را انجام می‌دهد و از این طریق به موکل خود کمک می‌کند. ارکان سرقت عبارتند از:

 

رکن قانونی سرقت

همان‌طور که گفتیم، در قانون مجازات اسلامی، جرم سرقت به طور دقیق تعریف شده است؛ بنابراین اگر همه‌ی این شرایط تحقق پیدا کند، عنصر قانونی سرقت نیز اثبات می‌شود. علاوه بر آن، چگونگی محاکمه و میزان مجازات متهم نیز در رکن قانونی مشخص شده است و دادگاه مطابق با آن حکم خود را صادر می‌کند.

 

رکن مادی سرقت

ما زمانی می‌توانیم به یک فرد اتهام سرقت را بزنیم که وی مال یا شیء را به صورت عملی از جایی برداشته باشد و یا آن را پنهان کرده باشد. همچنین در صورت جابه‌جایی شیء بدون اجازه نیز می‌توان رکن مادی سرقت را اثبات کرد.

بنابراین اگر هیچ اتفاقی از نظر مادی رخ نداده باشد و هیچ مال منقولی ربوده نشده باشد، جرم سرقت را نمی‌توان برای آن در نظر گرفت. علاوه بر آن، این عمل مادی باید بدون رضایت مالک و به صورت علنی یا مخفیانه باشد.

 

رکن معنوی سرقت

یکی دیگر از شرایط اثبات جرم سرقت این است که رکن معنوی آن نیز به وقوع پیوسته باشد. منظور از رکن معنوی این است که شخص متهم با سوء نیت و با آگاهی کامل از مجرمانه بودن، اقدام به سرقت کرده است. بنابراین اگر شخصی برای شوخی و یا به صورت ناخواسته مالی را برداشته باشد، می‌توان از او در برابر جرم سرقت دفاع کرد.

یک وکیل متخصص نیز با در نظر گرفتن تمامی این شرایط و ارائه ادله قانونی تلاش می‌کند تا از موکل خود در برابر اتهام دزدی و سرقت، دفاع جانانه‌ای انجام دهد.

 

انواع سرقت به چند دسته تقسیم می‌شود؟

جرم سرقت بسیار پیچیده بوده و پرونده‌های آن معمولاً دارای جزئیات فراوانی است. به همین دلیل، این جرم را بر اساس نحوه انجام و مجازات آن به دو دسته تقسیم کرده‌اند که عبارتنداز:

 

الف) سرقت حدی

اولین و گسترده‌ترین جرم سرقت، از نوع حدی است که نحوه‌ی وقوع و مجازات‌های آن در قانون مجازات اسلامی و شرع اسلامی به صورت دقیق بیان شده است.

بر اساس ماده 268 قانون مجازات اسلامی اگر برخی شرایط در وقوع جرم رخ داده باشد، می‌توان مجازات حد را برای آن جاری کرد. مجازات حد در ماده 287 همین قانون به صورت زیر آمده است:

  • حد مرتبه اول: قطع چهار انگشت دست
  • حد مرتبه دوم: قطع پای چپ از پایین برآمدگی
  • حد مرتبه سوم: حبس ابد
  • حد مرتبه چهارم: اعدام

 

ب) سرقت تعزیری

در سرقت تعزیری، میزان مجازات و نحوه جرم مشخص نیست و بر اساس شواهد پرونده و نظر قاضی تعیین می‌شود. به طور کلی، اگر سرقت به گونه‌ای نباشد که شرایط حد را بتوان بر آن جاری کرد ولی 5 شرط زیر را داشته باشد، سرقت تعزیری خواهد بود. این 5 شرط عبارتند از:

  • وقوع سرقت در تاریکی شب
  • سرقت توسط دو یا چند نفر
  • سرقت توسط سلاح گرم یا سرد
  • سرقت با شکستن در و یا بالا رفتن از دیوار
  • سرقت با اذیت و آزار دادن شخص دیگر

لازم به ذکر است که مطابق با ماده 651 قانون مجازات اسلامی، برای جرم سرقت تعزیری می‌توان از 5 تا 25 سال حبس و همچنین تا 74 ضربه شلاق را در نظر گرفت که قاضی پرونده با توجه به دفاعیات وکیل و متهم آن را مشخص می‌کند.

 

دکتر زین العابدین فرهادی؛ باتجربه‌ترین وکیل سرقت مازندران

دکتر فرهادی به عنوان یکی از زبده‌ترین وکلای مازندران، در زمینه پرونده‌های سرقت تجربه بسیار خوبی دارند. به همین دلیل، بهترین گزینه برای کسب اطلاعات حقوقی و پیگیری پرونده‌های سرقت هستند.

ایشان وکیل پایه یک دادگستری بوده و تخصص کافی برای دفاع از موکل خود را دارد و پرونده‌های زیادی را با موفقیت پشت سر گذاشته است. علاوه بر آن، دکتر فرهادی به عنوان استاد دانشگاه و پژوهشگر نیز تسلط کافی بر روی قوانین حقوقی و کیفری داشته از این نظر نیز بسیار قابل اعتماد خواهند بود.

شما نیز اگر درگیر پرونده‌های سرقت شده‌اید و به دنبال بهترین وکیل سرقت مازندران هستید، بهتر است با دکتر فرهادی تماس گرفته و از ایشان کمک بخواهید…

‫5/5 (1 امتیاز )
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

راه های ارتباطی با دکتر زین العابدین فرهادی